Undgå at spare dit firma i stykker


Gæsteindlæg af tekstforfatter Majbritt Lund

Tænker du på din revisor, hver gang du bruger penge i virksomheden?
Og er det din opfattelse, at jo færre penge du bruger, jo gladere bliver revisoren?
Ud fra analysen: Det er godt for bundlinjen, når du bruger markant færre penge, end du omsætter for?

Hvis ja, kan du i din spareiver komme til at fokusere så meget på at spare, at det forhindrer dig i at opnå de resultater, du ellers kunne have nået. En fejl, både iværksættere og erfarne virksomhedsejere begår. Og begår de erfarne fejlen, er den ofte dybere cementeret i virksomhedens DNA. For når man har genereret overskud i + 15 år, fristes mange til at tro, at de har gjort det rigtige. Og at deres hjemmelavede hjemmeside måske er god nok.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på dine udgifter. Både ift. din markedsføring og alle andre poster. Men medmindre du har brug for at skabe et godt økonomisk resultat i løbet af ganske kort tid, er det interessante sjældent, hvor mange udgifter du kan spare væk, men hvor hurtigt en investering kan tjene sig hjem.

Foretager du de rigtige investeringer, kan selv store udgifter give så hurtige og gode resultater, at det vil være tosset at spare dem væk. Derfor dette blogindlæg med anbefalinger om at foretage den rette investering. Mit fokus er på markedsføring, eftersom det er min metier. Imidlertid er jeg sikker på, at mange af eksemplerne kan overføres til andre udgiftsposter i din virksomhed, hvor du også kan spare tid og lettere få kontakt med kunder ved at se på udbyttet af en investering i stedet for prisen.

Start med en god basismarkedsføring

Det mest effektive er selvfølgelig at investere i den optimale markedsføring fra starten. Gør du det, er det tydeligt for både kunder og samarbejdspartnere, at du virkelig tror på det, og du kan gøre kunderne interesseret i din profil og dine produkter eller ydelser fra virksomhedens dag 1.

Dette kræver ofte en startkapital, de færreste har. Derfor gennemgår jeg i stedet anbefalingerne for, hvordan du skal prioritere de forskellige poster i markedsføring, når du ikke kan købe ind på de øverste hylder fra starten.

Her anbefaler jeg

  • Et professionelt logo, som kan kommunikere dit firmanavn alle steder. Pris: 5-8.000 kr.
  • Et professionelt billede af dig, så du også fremstår professionelt alle steder. Pris: 2-5.000 kr.
  • En professionel hjemmeside, der mindst har en forside, en om-os-side, en kontaktside + salgssider for dine vigtigste ydelser eller produkter. Pris: 10-50.000 kr.
  • Visitkort, hvis du tit mødes fysisk med kunder og samarbejdspartnere. 50 øre til 1 kr. stykket
  • En profil på et eller flere sociale medier. Pris: Din tid

Et oplagt spørgsmål er nu: Kan du løse nogle af opgaverne selv? Og vil det være en god ide?

Måske kan du skrive nogle af teksterne til din hjemmeside selv, hvis du er god til at skrive og har lyst til det. Det er mest oplagt, hvis du sælger ydelser eller produkter, som kunderne selv ved, de har brug for, så de er klar til at købe med det samme. For i så fald kræver det ikke den store viden om salgspsykologi at skrive salgsteksterne.

Samtidig er det vigtigt, at du ikke planlægger dit salg efter trafik fra Google, medmindre du allerede har erfaring med at skrive SEO-tekster. For SEO er et helt kapitel for sig selv, og det kræver en grundig SEO-strategi samt valg af de rette søgeord. Selv om du i teorien kan lære SEO ifm. din nye hjemmeside, anbefaler jeg det ikke. For dels vil det ofte betyde, at din hjemmeside bliver forsinket med flere måneder. Dels er det ikke realistisk, at de SEO-tekster, du selv skriver, kan konkurrere mod dem, som dine konkurrenter har betalt professionelle for at skrive.

Har du teknisk eller grafisk snilde, eller har du allerede erfaring med nogle af de nemme hjemmesidesystemer, kan du måske selv stå for opsætningen af hjemmesiden. Men husk, at hverken ift. tekst, grafik eller teknik er det nok, at resultatet overordnet set bare fungerer. Du mister kunder på detaljer. Det kan være, at du fokuserer mere på dig selv end på afsenderen i teksterne, eller at hjemmesiden uploader langsomt. Og har du ikke erfaringen selv, opdager du sikkert ikke de fejl.

Vil du lave din hjemmeside selv, er det også vigtigt, at du kan sætte tid af til opgaven med det samme. For selv om du allerede har fået dit CVR-nummer, lever dit firma ikke rigtigt, før du får en hjemmeside. Hverken netværk eller potentielle kunder kan sætte sig ind i, hvad der er særligt for dit koncept. Særligt netværket er vigtigt her. For det er som regel meget lettere at aktivere dem, du kender, og måske få dem til at anbefale dig, end det er at få nye kunder til at købe.

Formentligt er du allerede aktiv på et eller flere sociale medier. Derfor kan du indledningsvist komme langt med at sikre, at dine profiler er opdaterede. Herunder at du bruger et professionelt billede og linker til din nye hjemmeside.

Før du øjner udsigten til en besparelse, skal du være helt ærlig overfor dig selv. Både ift. hvor god du er til at løse opgaverne, hvor meget tid du har til det, og om du har lyst til at lave din markedsføring selv.

For resultatet bliver din primære markedsføring i starten. Og hver uge du mangler en hjemmeside, arbejder den ikke for dig. Samtidig skal du huske, at den energi du bruger på din egen markedsføring, går fra noget andet, så det er måske et dumt sted at spare.

Alt efter hvad din hjemmeside skal kunne, og især om den også skal søgemaskineoptimeres, skal den sikkert udbygges senere. Men du får en hjemmeside at begynde med. Så kan du udvide, når du er begyndt at sælge.

Klar til udvidelsen

Markedsføring er som regel en kontinuerlig opgave. Når du først er kommet i gang med dit firma, vil du dels få flere penge, du kan investere, og dels kan du bedre vurdere, hvor du skal sætte ind.

Måske har du allerede en prioriteret liste til, hvad dine næste skridt skal være. Evt. flere SEO-tekster, en webshop eller et nyhedsbrev. Eller måske har du opdaget nogle huller i din markedsføring, hvor det vil være endnu vigtigere at sætte ind.

Eksempler:

  • Hvis din hjemmeside sælger godt på trods af få besøgende, giver det god mening at annoncere for specifikke undersider. Enten på sociale medier eller via Google Ads
  • Stiller mange kunder de samme spørgsmål, skal svarene skrives tydeligere ind i dine tekster. Måske har du brug for en FAQ-side eller blogindlæg
  • Er du god til at sælge på møder, men hader at tage den indledende kontakt selv, kan du hyre nogen til at booke møder for dig. Eller du kan gøre det tydeligere i din markedsføring, at kunderne er velkomne til at booke møder hos dig. Evt. via annoncering
  • Får du energi af at være aktiv på de sociale medier, kan du tage et onlinekursus eller købe nogle få konsulenttimer, så du får konkrete tip til, hvordan du kan bruge medierne mere strategisk, når du er der alligevel

Alle de nævnte investeringer – dog minus forslaget om at annoncere – er udgifter, du kun skal betale én gang. Herefter får du mere ud det arbejde, du alligevel har lavet eller betalt for.

Hvor du skal investere, afhænger alligevel ikke kun af prisen og indtjeningsperioden. Men også hvordan investeringen passer ind i din øvrige strategi.

Har du brug for salg på den korte bane, er annoncer eller møder oftest den bedste investering. For her arbejder vi på et salg med det samme. Spørg dig selv:

  • Er de produkter eller ydelser, du kan sælge på denne måde, en attraktiv forretning for dig?
  • Er det let at skabe et mersalg?
  • Er det vigtigt for dig at opnå fortjenesten nu? Evt. fordi du mangler pengene eller vil investere i markedsføring, der først virker på den lange bane?

Det tager som regel længere tid at tjene investeringer som SEO og nyhedsbreve ind end annoncer. Derfor fraråder jeg ofte begge dele, hvis min kunde har brug for at tjene penge på den korte bane.

Har du derimod så god en likviditet, at du kan udskyde fortjenesten, og forventer du at arbejde i samme branche i mange år, er SEO en god investering. Ofte er der stor konkurrence på søgeord, der indikerer, at kunden er tæt på at købe, mens konkurrencen er radikalt mindre på informationssøgninger som ”Hvad er…?”, ”Hvordan…?” ”Pris + ydelse/produkt”. Derfor anbefaler jeg ofte en god, søgemaskineoptimeret blog til sidstnævnte søgeord.

Særligt hvis du selv har mod på at lære at skrive en god SEO-tekst, og du finder mange attraktive søgeord, kan det hurtigt blive en god investering for dig. Og i modsætning til din første hjemmeside er du nu ikke så afhængig af, at du hurtigt bliver færdig med teksterne.

For motivationens skyld slutter jeg af med tænkte eksempler på, hvornår forskellige investeringer kan have tjent sig selv hjem:

Eksempler på, hvornår investeringerne tjenes hjem

Hjemmeside med mange undersider eller webshop: 100.000 kr.

Køber dine kunder i snit for 20.000 kroner, går du i 0 efter de første 5 salg. Hvis en af disse kunder foretager køb nr. 2 i løbet af kort tid, er indtjeningstiden endnu kortere.

Lokaleleje: 100.000 kr.

Selv hvis du og dine eventuelle medarbejdere trives fint med at arbejde hjemme, fungerer professionelle lokaler også som en del af markedsføringen. Og det at vælge den udgift fra kan gøre det sværere for dig at sælge til specifikke brancher. Udgiften her kan tjenes lige så hurtigt hjem som udgiften til hjemmesiden.

Eksterne markedsføringskonsulenter: 20.000 til 100.000 kr.

Udover at de løfter din markedsføring, frigør de din tid, og du slipper for at bekymre dig over funktioner, der ikke virker. I stedet kan du sætte 100 % ind på dine primære kompetencer.

Og i den billigere ende:

Logo på bil: 2-5.000 kr.

Sælger du konsulentydelser eller kurser, er logoet ofte tjent ind med 1-2 mindre kunder. Kræver selvfølgelig, at du har et professionelt logo, du kan få på bilen.

Profilbillede: 2-5.000 kr.

Billedet i sig selv bliver sjældent nævnt som den primære grund til, at kunden køber. Men særligt i brancher hvor et køb inkluderer samarbejde med dig, kan du komme til at skræmme kunderne væk med et dårligt billede.
Billedet er et must, hvis du er aktiv på LinkedIn.

Om skribenten

Tekstforfatter Majbritt LundMajbritt Lund er uddannet journalist og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Her rådgiver hun kunder om rette markedsføringsstrategi og optimering af hjemmesiden og skriver markedsføringstekster. Særligt hjemmesidetekster, SEO-tekster og nyhedsbreve.

 


Kender du dine fradragsmuligheder? Køb Skat og moms – får du dine fradrag? i Regnskabsskolens webshop her:

Skat og moms - får du dine fradrag?

Om Anette, Regnskabsskolen

Anette er tidligere ejer af Regnskabsskolen. Regnskabsskolen ejes nu af Ri.
Comments are closed.