Ingen godkendte bogføringssystemer før 2. halvår 2023

I forbindelse med det seneste gæsteindlæg her på bloggen har jeg modtaget denne vigtige tilføjelse fra Steffen Bering Jensen fra Multi-Regnskab som jeg har besluttet at bringe også:

Ingen godkendte bogføringssystemer før 2. halvår 2023

Den nye bogføringslov blev vedtaget i maj 2022, og et af de mest konkrete punkter er introduktionen af konceptet “godkendte digitale bogføringssystemer”. Der kommer simpelthen en liste af bogføringssystemer som vil være godkendt af Erhvervsstyrelsen.

Lige nu (16. september 22) kender ingen de præcise tidspunkter, men forventningen er at “klasse B,C og D” (først og fremmest alle ApS-selskaber) skal benytte et sådant system fra 1. januar 2024. Kravet forventes først at gælde for f.eks. enkeltmandsvirksomheder fra 2026. Det bliver principielt muligt at benytte løsninger som ikke står på listen, men det er ikke relevant for mindre virksomheder.

Her i september og oktober arbejder Erhvervsstyrelsen med at præcisere loven i form af en bekendtgørelse der også kommer i høring. Derefter er der lagt an til at vi software-leverandører tilpasser vores løsninger og kan begynde en godkendelsesproces hos Erhvervsstyrelsen 1. juli 2023.

Situationen er altså at

• ingen kender kravene til “godkendte digitale bogføringssystemer” endnu
  • der eksisterer ingen “godkendte digitale bogføringssystemer” endnu
  • der kommer forventeligt ikke til at eksistere et “godkendt digitalt bogføringssystem” før sommeren 2023

Med det sagt, så er det også klart at software-leverandør som os i Multi-Regnskab, Billy, Dinero, e-conomic, Uniconta, etc. ikke har noget egentligt valg. Vi skal alle sammen foretage de tilpasninger som Erhvervsstyrelsen måtte finde nødvendige i netop vores løsning. Det gælder både funktionalitet og den måde vi tilbyder produkt-varianter på.

Selv når kravene bliver formuleret i en bekendtgørelse, så vil der stadig være fortolkninger og usikkerhed for de enkelte systemer helt frem til det tidspunkt hvor vi får en godkendelse. Som leverandører kan vi selvfølgelig have en opfattelse af at leve op til kravene, men det er jo ikke sikkert at Erhvervsstyrelsen tolker kravene helt lige som os. 🙂

Vi kender dog langt hen ad vejen de overordnede temaer i kravene, og det er ting som disse:

• Sikker adgang og styr på “hvem har bogført hvad og hvornår”
  • Elektronisk opbevaring af bilag
  • Backups og opbevaring i 5 år
  • Bankafstemning
  • Elektronisk fakturering.

Hvis man er ansvarlig for et ApS og ikke har en it-løsning der adresserer disse ting, så skal man til at være opmærksom.

Ikke mindst i kraft af det store antal holdingselskaber vi har i Danmark, så vil kravet om at benytte et “godkendt bogføringssystem” helt sikkert påvirke mere end 50.000 selskaber allerede fra 1. januar 2024.

For langt de fleste vil jeg anbefale at gøre dette:

Sæt en “reminder” i kalenderen f.eks. 1. oktober 2023. Gå da ind på Erhvervsstyrelsens hjemmeside, og find listen af godkendte bogføringssystemer. Kig på hvert af dem, og find den billigste løsning som matcher dit behov. Husk er der er utrolig stor forskel på hvad it-løsningerne koster, og de pakker/priser som eksisterer i dag, kan meget vel blive ændret i løbet af det kommende år.

, , , ,

No comments yet.