[Gæsteindlæg] Overtræk: Har du styr på konsekvenserne?

Gæsteindlæg i samarbejde med samlino.dk. [Bemærk, at selvom indlægget er skrevet til privatpersoner, kan det være relevant for dig at læse alligevel, for ud over vores virksomheder har vi jo allesammen også en privatøkonomi. Og nedenstående råd er gode at huske på i virksomheden også. /Anette]   At lave overtræk på sit kort kan have […]

Read full story Comments { 0 }

Du må ikke opkræve gebyr for brug af betalingskort

Hvis du har en forretning eller webshop, hvor kunderne kan bruge betalingskort, skal du være opmærksom på nye regler for opkrævning af gebyrer fra januar 2018. Men jeg kan fornemme, at der stadig er flere, som har problemer med at bruge de nye regler. Derfor: Vi, der tager betalingskort, ved, at det koster et gebyr […]

Read full story Comments { 0 }

Restaurantmedarbejder: Bespisning under en vagt

Sofie har spurgt mig i en kommentar: “Hvordan er reglerne for medarbejdere, der arbejder på en restaurant, hvis medarbejderen indtager et måltid ifm. med en vagt på restauranten?” Det afhænger af, om vedkommende er under Horestas overenskomst eller ej. Er man det, så bliver medarbejderen opkrævet et beløb pr. dag til kost, og så er […]

Read full story Comments { 0 }

Kan man undgå beskatning af renteindtægter?

Jeg fik et spørgsmål fra Emil i en kommentar, som jeg vil besvare uddybende her. Spørgsmålet lød: Hvis jeg løbende låner penge til et ApS kr. 5.000 om måneden i 5 år, hvor jeg er mindretalsaktioner med en ejerandel på 20 %, kan jeg så undgå at blive løbende personligt beskattet af de renteindtægter, jeg […]

Read full story Comments { 0 }

Brevkasse: Kan jeg starte virksomhed og trække ny uddannelse fra?

Hej Anette! Her kommer et rookie-spørgsmål. Jeg håber det er i orden at jeg spørger dig, men tænkte du måske har svaret da jeg ikke synes at kunne finde svar på nettet, det er lidt af en jungle ???? Jeg har tænkt på at tage en uddannelse, og senere hen behandle og tilbyde ydelser inde […]

Read full story Comments { 0 }

Ændringer i selskabsloven

Den 1. juli 2018 skete der nogle ændringer i selskabsloven: Kravet til selskabskapital for aktieselskaber var tidligere 500.000 kr. – det er nu nedsat til 400.000 kr. Har du ikke fået registreret virksomhedens reelle ejere, kan det fremover medføre tvangsopløsning. Selskaber med begrænset ansvar (SMBA) og foreninger med begrænset ansvar (FMBA) kan nu omdannes til […]

Read full story Comments { 0 }

Hvad siger det om dig, at du indsender din årsrapport for sent?

Årsrapporter skal være indsendt til Erhvervsstyrelsen senest fem måneder efter regnskabsårets afslutning, men den frist er der mange selskaber, der ikke overholder. FSR har lavet en analyse, som viser, at hvis regnskaber bliver afleveret for sent, er der statistisk set en større risiko for, at firmaet er ude i noget økonomisk snavs. Analysen kan du […]

Read full story Comments { 0 }

[Gæsteindlæg] Korrekt vareforbrug eller køkkenprocent sikrer dig en positiv bundlinje

Af gæsteblogger Kristian Sigh Restaurationsbranchen er i vækst. Sidste år var der på landsplan en samlet omsætning på 42,7 mia. kr., hvilket er en vækst på 54 pct. sammenlignet med 2009. Med andre ord er danskernes købekraft højnet, og vi er mere og mere villige til at spise ude. Det kan give ro i maven […]

Read full story Comments { 0 }

Kan dit koncept betale sig?

? Jeg har engang haft en butik, hvor konceptet bl.a. var at sælge friskkværnet korn. Ideen var virkelig god! Problemet var, at det tog over 5 minutter at kværne et helt kilo korn (dengang købte jeg det i store sække ovre fra Aurion), og kunderne kom jo ikke forbi særlig tit, så når de kom, […]

Read full story Comments { 0 }

[Gæsteindlæg] Tips til den gode rekruttering

Af gæsteblogger Kim Falkner Når du skal bruge nye medarbejdere i din virksomhed, er vellykket rekruttering vejen til øget effektivitet og god trivsel på arbejdspladsen. Det kan være fristende at genbruge stillingsopslag eller ansætte medarbejdere, som ligner én selv, men det er ikke nødvendigvis vejen frem til det bedste ansættelsesforløb. Når du rekrutterer, skal du […]

Read full story Comments { 0 }

Splitmoms – find den rigtige momskode

Hvis du har både momsede og ikke-momsede aktiviteter i din virksomhed, får du sandsynligvis brug for at lave andre momskoder i dit bogføringsprogram end dem, der ligger i programmet i forvejen. For i hvert fald e-conomic gælder det dog, at du ikke uden videre kan bruge den momsprocent, det umiddelbart virker logisk at regne sig […]

Read full story Comments { 0 }

Hvad med momsen, når vi deltager i DHL-stafetten o.lign.?

Rigtig mange virksomheder har tradition for at deltage i populære sportsarrangementer i løbet af sensommeren, f.eks. DHL Stafetten. Når vi bogfører det i virksomhedens regnskab, skal vi være opmærksomme på, at der gælder forskellige momsregler for de forskellige omkostninger der er knyttet til deltagelsen i sådan et løb. Virksomheden kan normalt få momsfradrag for: administrationsgebyret, […]

Read full story Comments { 0 }

Håndværkerfradrag – nu også for tyverisikring

Der er vedtaget nye regler for håndværkerfradrag, og der er kommet et nyt fradrag på listen: Udgifter til installation af tyverialarmer kan nu også trækkes fra. Som altid, når det gælder håndværkerfradraget, er der kun tale om udgifterne til arbejdsløn inklusive moms. Overordnet er der ellers ikke ændret i reglerne: Det gælder stadig at man […]

Read full story Comments { 0 }

Dårlig betaler: Hvad kan du gøre hvis din kunde ikke betaler din regning?

GÆSTEINDLÆG: Artiklen er skrevet af Lars Holdgaard. Lars Holdgaard har stiftet Likvido Inkasso som er et gratis “no-cure-no-pay” inkassobureau. Første gang jeg oplevede en dårlig betaler blev jeg frustreret, skuffet og sur. Jeg havde brugt mange timer på at levere en hjemmeside til en kunde, men efter at jeg sendte regningen, fik jeg aldrig betaling. […]

Read full story Comments { 0 }

17 AMU-kurser på 6 uger :)

Det er ikke småting, der skal til, når vi skal lave et kursus, som kan godkendes som uddannelse for ledige med ret til seks ugers jobrettet uddannelse! Helt konkret består vores kursus af 17 forskellige AMU-kurser, som tilsammen danner et fint forløb, hvor kursisterne når igennem rigtig mange af de praktiske opgaver, man møder i […]

Read full story Comments { 0 }

Sociale arrangementer på arbejdspladsen – fest eller pligt?

Har du lyst til at være sammen med dine ansatte i fritiden? Eller vil du hellere hjem til din egen familie? Antallet af sociale arrangementer, der er på de forskellige arbejdspladser, er meget varierende, og hvis du driver en lille, ny virksomhed, har du måske overvejelser om, hvordan du kan styrke det sociale sammenhold i […]

Read full story Comments { 0 }

Ændring af ansættelsesvilkår – arbejdstidsændringer mv.

Verden står jo ikke stille, og det gør vores virksomheder heller ikke. Derfor kan der opstå nye behov og muligheder, eller vi kan være nødt til at ændre strategi for stadig at kunne beholde vores omsætning eller position på markedet. Hvis der sker forandringer i din virksomhed, som medfører, at du skal ændre ansættelsesvilkårene for […]

Read full story Comments { 0 }

Brevkasse: Skal jeg have en erhvervskonto til virksomheden?

Kære Anette, Skal jeg oprette en Erhvervskonto hos min bank el. kan jeg nøjes med en pluskonto til i min portfolio hos banken? På forhånd tak. Med venlig hilsen Dionne Hej Dionne Hvis du starter en virksomhed, skal virksomheden have en separat bankkonto. Men det behøver ikke at være en særlig erhvervskonto – en hvilken […]

Read full story Comments { 0 }